Månedens hund mai 2021. J RR Gårdstunet’s Alvin NO43222/18

Gårdstunet’s Alvin ble født 27.04.2018 her hjemme på gården. Han er av eget oppdrett, mor er Brodern’s Arja og far er SE JCH SE UCH NO J(D)CH FI JCH RR  Vidstiges Loke. Alvin ble rask en «leder» og en artig skrue i kullet. Derav navnet Alvin, etter Alvin og gjengen. Jeg hadde en litt langsiktig plan med Alvin. For tanken var å bruke han på Hagheimen’s Soili om han viste gode takter.
Han viste tidlig at jaktløst hadde han mye av. Han begynte tidlig å jage også. Hadde de første stutte harelosene ved 6 mnd alder. Men han hadde rask utvikling, og 8, 9 mnd gammel begynte det virkelig å bli ordentlige loser. Men det var ikke bare hare som stod på agendaen dessverre. Litt av utfordringen ble nå og jobbe med å få plukket av han interessen for klauvilt. Vi hadde våre «runder», og dette ble gradvis mye bedre. Alvin stilte tidlig på jaktprøve, og har fem starter på Åpen prøve 3×3. Åp og 2×1. Åp. Vi prøvde oss også tidlig på EP men der har vi ikke lykkes helt med 3×0. EP Hvorav den ene er en G (rådyrjag). Så da var det ny runde med litt dressur og det resulterte i RR. Vi hadde jo håpet å gå elite nå etter jul men Covid 19 satte en stopper for det. Så vi går for NJCH til høsten. Og kanskje en tur til Sverige om forholdene tillater det.

Alvin har blitt en stabil harehund. Han kjører lange losrepriser, med godt målbruk, kan enkelte ganger høres litt totonig ut. Han kan støyte litt i fot. Men er helt taus i tap. Han har enorm jaktløst, så det kan bli lange dager i skauen. Han har store søk om det må til. Han er snill, rolig og har nerver av stål. God helse. Er lydig og greit formbar. En fantastisk familiehund også utenom jakta.

Alvin er far til et kull på fire valper med Baksjuldalens Arja. Og i skrivende stund venter vi på valper etter Alvin og Hagheimen’s Soili.
Alt i alt er Alvin en skikkelig godgutt i Gårdstunet’s kennel.

Hilsen
Gjert Sundtveten