Månedens hund mai 2019. N J(D)CH Rg-Frida – NO32688/14

Mor: N J(D)CH Rg-betty – NO40435/10
Far: RR N J(D)CH N UCH Kg Ask – NO54479/10
Oppdretter: Rune Gjengedal

«Nå tror jeg jaggu meg vi har treffi blink fatter»; omtrent no sånt ble meldt over telefon en gang høsten 2014. Det var en av Fridas første loser.

RG Frida ble hentet hos Rune Gjengedal Mars 2014. Ei litta og blid finskstøvertispe skulle bli med hjem til Vestfold. Jeg var på utkikk etter en finsk støver som jeg og far min, Trond Lie, skulle ha som et fellesprosjekt. Når RG Betty skulle parres med KG Ask var det spennende. KG kullet hadde gjort seg bemerket, jeg hadde sågar hørt KG Ari til Vidar Hegdahl ved flere anledninger og var imponert. RG Betty hadde selv Vestfold-opphav, Hareloslias Taika (bestemor RG Betty) til Arild Eftedal hadde jeg hørt jage som ei klokke i bjørkeliene i naboterrenget på Dagalifjell. Dette måtte vi prøve å få tak i, og sånn blei det.

Til tross for den gode starten skulle det bli noen skjær i sjøen. Skader, kuttinger og revebegjær måtte plukkes av ho så prøvestarten lot vente på seg. Sesongen 2016/17 jaget hun 2×1 åp og var dermed eliteklar.

Hun ble meldt på Sørlandet harehundklubb sin prøve høsten 18, dette resulterte i 2. EP, etter at hun første dagen fikk ut seint og kom på etterskudd ut på veien i et forrykende regnvær. Sender forøvrig en stor takk til Dølen Hotell i Evje for utmerket forpleining av søkkvåt finskstøver og hundeeier etter endt prøvedag. Andre dagen jaget hun 120 tapsfritt. Det ble mange avlysninger av prøver denne vinteren, men Sørlandet harehundklubb sin spredte vinterprøve skulle kjøres, og Frida ble påmeldt der. Første dag jagde hun 96 minutter før pus var som sunket i jorden. Dag 2 jaget hun 120 minutter med tilleggslos på 60 minutter, hun ble prøvevinner og championatet var et faktum; veien hjem gikk som en lek i den noe knekjørte XL7´n.

RG Frida er ei litta tispe på 53 cm, med et meget godt gemytt. Hennes fremste styrker i skogen er sporforfølgelsesevne, meget effektivt tapasarbeid og ståpåvilje. Hun har et livlig mål, og hun nyanserer godt. Hun kan støyte på fot på enkelte fører, men er i all hovedsak tett i fot og tap.

Hun har på utstilling Good, og på jaktprøve 2×0åp, 2×1åp, 1x2ep og 1×1 ep.

Ved pennen Andreas Lie

Posted in Månedens hund.