Månedens hund mai 2018. N FI J(D)CH Slåttemyra’s Jarkko NO45044/15

Mor: NORD J(D)CH RR Cita

Eier: Terje og Bjørn Gunnar Nordbø Nissedal

Oppdretter: Frank Ove Lia Notodden

Slåttemyra’s Jarkko hentet vi hos Frank Ove og Anita da han var 8 uker. Her hadde han allerede fått en utrolig trygg og sosialisert start som vi lovet og følge opp etter beste evner. Siden jeg er uke pendler på diverse veg/bane prosjekter, valgte jeg å ta han med på «jobb». Jarkko ble derfor fra starten vant til å bo på alt fra hotellrom til brakkerigger, han var i tillegg med på befaringer osv blant støyende maskiner og mange mennesker. Dette tror jeg har gjort han trygg og tilpasningsdyktig samt at jeg tror vi har fått mye gratis med tanke på dressur, da vi på denne måten lever «tett» på hverandre 24/7.

Jarkko er 59 cm høy, og på utstilling har han vært to ganger. Han fikk G.JK 11 måneder gammel og Exc Uk før fylte to år.

Jarkko ble med på jakt hver helg fra 20 august, som bål fyrer og skogstilvenning, mens vi slapp Tanu. Han våknet for fult ca 5 måneder gammel, og vi fikk tidlig følelsen at Jakko hadde talent. I februar da han var ca 8 måneder hadde han knekket koden med uttak og gjentatte gjentak i losen. Han presterte langt over hva en kunne forvente i alder. Sesongen 2016-2017 oppnådde han flotte resultater.

Det startet med en 0 ÅP på snø i Aust Agder i november 2016

Så fulgte januar 2017 med

1 ÅP 196 premie poeng og 204 konkurranse poeng (Sn) Telemark

1 ÅP 193 premie poeng og 202 konkurranse poeng (Sn) Telemark

2 ÅP 154 premie poeng og 161 konkurranse poeng (BA) Telemark

1 ÅP 191 premie poeng og 199 konkurranse poeng (BA) Aust Agder

Siste helgen i februar greide han en 3 EP Ba/Sn under vanskelige forhold i Aust Agder 20 måneder gammel

Målet når 2017-2018 sesongen startet var å bli Norsk jakt champion

Den startet med Valdresprøva som endte med 0 EP. På Telemark sin høstprøve i november gikk det derimot veien og han ble da tildelt NJ(D)CH etter en sterk avslutning på dag to med hele 207 Konkurransepoeng og 78 egenskapspoeng. Etter dette ble gnisten tent til å prøve seg på Møbelprøva i Jurva Finland. Vi dro dit sammen med Lia’n med Cita og Hamilton R-Rusken til Arnfinn Haugan, alle fra Telemark. Der jaget Jarkko 2X120 minutter tapsfritt første dag og ble med det også Finsk jakt champion.

Han startet dag 2 med en ny 120 tapsfri los, men fikk dødtap i veg på los nr 2, han tok riktig nok ut en 3.hare men vi fikk koblingsordre på den etter 10 min da drevtiden på 120 minuttene fra uttak på hare nr 2 var over. Det endte opp med en 11 plass totalt. Jarkko’s mor Cita ble nr 2 på prøven og BDN Willy sto på toppen i 2017, så det er store sko å fylle for en ung hanhund på 2,5 år.

Jarkko’s beste egenskap tror jeg må være hans sporforfølgingsevne, kombinert med at han holder fulle dager i skogen. Han jager med stort trykk og entusiasme i målet og er lett å «lese» i nyanseringen.

Av negativt kunne han med hell ha «roet» seg ned i søk og tap, da det til tider kan gå noe fort i svingene, men dette vil jeg håpe kommer litt med alder og erfaring. Han fikk også bemerket i Finland av en av dommerne at han ikke hadde grovt kjønns preget mål etter hans smak.

T & BG Nordbø

Posted in Månedens hund.