Månedens hund oktober 2017. N J(D)CH RR Brynsåsen’s Ero NO44732/10

Mor: N J(D)CH Brynsåsen’s Tia

Eier: Torbjørn Andersen – Sandefjord
Oppdretter: Geir Bakkestuen

Brynsåsen’s Ero tok jeg igjen som parringsvalp etter min egen Jaro. Det var 8 valper i kullet, 3 hanner og 5 tisper. Jeg hentet Ero da han var 8 uker gammel hos Geir. Sammen med meg var min venn Vidar Gade som hentet kullsøsteren Zita. Begge disse ble jaktchampioner.

Jeg husker Ero som en bestemt valp, en som hadde egne meninger og som det måtte legges litt jobb i dressur. Han har hele tiden hatt en meget god psyke. Er en meget sosial og glad i alle han treffer.

På utstilling har han vært to ganger. Han har VG som resultat som to åring. Han viste tidlig jaktinteresse og han startet på sin første jaktprøve rett før fylte 2 ½ år. Han har følgende resultat. 2 x 0 Åp, 3 x 1 Åp, 2 x 0 Ep, 2 x 2 Ep, 2 x 1 Ep. Han er klubbmester to ganger, årets støver i Vestfold harehundklubb to ganger og han var deltager på Nm i Østerdalen i 2016 med 376 poeng og 1 Ep (196 premiepoeng dag to). Ble sammenlagt nummer 7. Han tok også sitt RR under Nm, har ikke hørt om noen andre som har gjort det etter å ha hatt 1 Ep inne J.

Ero er en hund med meget god jaktlyst, han har store og gode søk og derfor lett for å finne hare. Han er taus i fot og tap.

Ero har ingen valper etter seg og det er synd, en hund med disse egenskapene burde kanskje ha hatt det? Ero har tre jaktpremierte kullesøken. N Jch Brynsåsen’s Lassa II, N Jch Brynsåsen’s Zita og Brynsåsen’s Mia (Mia mangler 1 på barmak for championatet). Flere i kullet kunne nok vært premierte om eierne hadde hatt den interessen.

Torbjørn Andersen

Posted in Månedens hund.