Månedens hund oktober 2010. N UCH N JCH Keppu jr.

N UCH Keppu jr.
Mor: N JCH RR VB-Dorthe 07731/04
Far: NUCH NJCH RR Stensåsen`s Keppu
Eier: Arnstein Hagen
Oppdretter: Vidar Bjørnstad

Den 9.-11. og 13.mars 2006 ble VB Dorthe til Vidar Bjørnstad paret med min tidligere hund Stensåsen`s Keppu.
Jeg var interessert i Dorthe sine linjer, da jeg kunne se at det var sannsynelighet for pene hunder.
Med noen samtaler og overtaling så valgte Vidar Bjørnstad å bruke Keppu. Takk for det Vidar.

Far: NUCH NJCH RR Stensåsen`s Keppu
Stensåsen`s Keppu ble hentet på Ågaard hos Oscar W Nilsen den 15. april 1999. Jeg var så heldig å ha første valget på hann hund. Da Oscar har en meget bred erfaring med hund tok han ut valp for meg. Det viste seg tidlig at jeg hadde fått en Finskstøver av utmerket kvalitet.

Keppu ble vinner av Morokulien utstillingen allerede som junior og prøvevinner på Hadeland bare litt over to år gammel med 1EP. Jeg ønsker i all ydmykhet å takke Oscar for at jeg fikk denne hunden og ønsker å fremheve hans evne til å fremme utviklingen av våre hunderaser.

Harefallet`s Keppu Jr

Keppu Jr kom til verden 08:26 den 11.mai 2006. hjemme hos Vidar Bjørnstad. Jeg hadde den glede å kunne følge valpenes utvikling tidlig. Dagen når jeg skulle hente valpen kom, og det ble denne, det skulle jeg ikke få angre på siden. Jr var en klok og avbalansert valp som overveide sine handlinger. Allerede som 7 mnd. gammel presterte han premie loser, men han skulle ikke bli jaktpremiert før han var tre år. Det skyldes at hundene våre ble rammet av en form for luftveis plager. De hadde svake tegn til sykdom men de hadde både jaktlyst og matlyst. Jeg konfererte med noen dyktige veterinærer og kom frem til at det kunne komme av en type streptokokk bakterie. Den er meget vanskelig å behandle, men immunforsvaret ville greie det til slutt. Jeg valgte ikke å sette dem på en kur da dette kunne medføre at immunforsvaret ville svekkes og da komme i en ond sirkel. 1 ½ år senere hadde immunforsvaret greid å knekke koden til bakterien og Jr fungerte helt fint og begynte å jage meget godt. Jr ble startet på sin første ÅP prøve og han jaget 120 min uten noterbare tap på bar bakke og oppnådde 193 poeng. Jeg startet en gang til senere på vinteren da det hadde kommet ca 30 cm snø i løpet av natten, det slo om til mildvær som senere da vi skulle slippe frøs til og det ble en tynn skareskorpe som bar haren delvis. Jr ble sluppet i et område som vi kunne se noen svake tegn til spor. Det gikk bare 10 minutter så ble det uttak. Jr fikk sin andre 1ÅP premie og 184 poeng mellom brøyteplog og div.
Jeg meldte på elite prøve, men det ble for mye snø, så prøvene ble avlyst.
Startet på Romeriksprøven den 23 og 24 september 2010 men det ble 0 EP.
Siste oppdatering 16.10. På Løten prøva 14 og 15 oktober 2010 ble det 1 EP og dermed NJCH.

I året 2010 har Keppu Jr oppnådd sitt Utstillings championat. Jr ble først stilt året 2007 som junior og har oppnådd 2 BHK med CK og deretter året 2008 Bir ved Buskerud Harehundklubb sin utstilling på Haglebu. I året 2010 har Jr blitt stilt tre ganger i brukshundklasse og oppnådd å bli Bir med Cert på alle tre utstillingene, og dermed av NKK fått godkjent sitt Championat. Keppu Jr ble stilt på Finskstøverforeningen sin samling ved Østerdal Harehundklubb sin utstilling på Grimsbu. Der ble han også Bir. Jeg vil fremheve Jr sitt vakre Finskstøver hode og elegant hals, velbygget kropp, kraftfulle stilige bevegelser og en herlig hund å ha i hjemmet.
Jeg ønsker med dette å takke for en hyggelig samling på Grimsbu.
Arnstein Hagen

Posted in Månedens hund.